Velkommen

til min blogg. Jeg er meg, og jeg er dønn ærlig. Som regel skriver jeg rett fra leveren, og det kan dukke opp ett og annet som du kan bli sjokkert over :P

torsdag 8. november 2012

Lolita


Er det noen her som har sett filmen "Lolita" fra 1997, eller lest boken med samme navn av Vladimit Nabokov? Hvis ikke, stopp nå....SPOILER!!!

Jeg så filmen for første gang for mange år siden, sikkert en gang rundt 2000, og den satte virkelig spor. Så den en gang i fjor, og i går kveld. Og har lånt boken på biblioteket i dag. Det er et dagaktuelt tema den tar opp (LES: Vågå-saken). I filmen er det Jeremy Irons (helt fantastisk skuespiller!) og Dominique Swain (hun EIER denne filmen) som har hovedrollene. Jeg har lest en del bakgrunnstoff om filmen, og alt det de gjorde er/var lovlig. For dere som ikke vet hva dette dreier seg om, så handler det om Dolores, ca. 14 år, og hennes stefar, som innleder et forhold med hverandre.

Men det som ryster meg med denne filmen er ikke selve forholdet, men det at jeg klarer ikke å bli forbannet på denne stefaren, og jeg klarer til tider ikke å synes synd på Dolores (aka Lolita). Kan være måten det hele filmes på, og det at vi ser alt ifra stefaren sin side, og at han får oss til å tro at det var hun som tok initiativet til det første kysset, og deres første samleie...Men det er også tider da jeg virkelig føler for denne morløse 14-åringen, spesielt da hun ligger alene i sengen i fosterstilling og gråter. Den scenen er hjerteskjærende.



Holder på med boken nå, er kommet til side 20, og regner med det blir mange fler sider før jeg klarer å legge den fra meg for kvelden....boken ble skrevet i 1959 på norsk.

Dette står skrevet bak på boken: "Lolita forteller den skandaløse, frastøtende, dirrende sensuelle og vakre kjærlighetshistorien mellom den 12 år gamle Lolita og hennes stefar. Da boken utkom på norsk i 1959 ble den heftig debattert, men ingen kvalifisert anmelder kunne unnlate å fremheve dens fremragende litterære kvaliteter. "Emnet sjokkerte - boken fascinerte." "En fæl bok, en betagende og - skulle jeg tro - uforglemmelig bok. Den beste roman jeg har lest på meget, meget lenge." Philip Houm i Dagbladet."

Nabokov  levde fra 1899-1977.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar