Velkommen

til min blogg. Jeg er meg, og jeg er dønn ærlig. Som regel skriver jeg rett fra leveren, og det kan dukke opp ett og annet som du kan bli sjokkert over :P

onsdag 24. oktober 2012

Halloween og slike ting

Altså, misforstå meg rett, jeg har ingenting imot at folk feirer Halloween...

Men jeg synest heller at vi burde bevare norske tradisjoner, framfor å adoptere de amerikanske tradisjonene. Folk flest her i landet tror at Halloween og Alle helgens dag feires på samme dag...FEIL!!! Halloween - 31 okt, Alle helgens aften - første søndag i november.

Halloween forbinder jeg med Trick and treat, godterier, fest og herverk. Alle helgens dag ble i alle fall feiret i Norge med at folk hadde lys på gravene til sine nærmeste. Noe som vel egentlig er flyttet til julen nå? I kirken her er det ialle fall slik at alle som har mistet en person i løpet av året blir invitert til gudstjeneste alle helgens dag, og avdøde blir da nevnt i en tekst. Det syntest jeg var veldig fint da jeg mistet Bestemor julaften 2007 :)

Eller hva med Julebukk? Er det noen som husker det? Støresøster, noen venner og jeg brukte å gå julebukk i romjulen. Det er det jo et fåtall unger som gjør nå. Husker det var bikkjekaldt ute, men folk syntest det var koselig å åpne døren og bli møtt med julesang av små unger. Og ga fra seg litt av julegodtet og frukten sin. Husker også den gode varmen når vi kom inn og skulle fordele "fangsten" vår ;) Og ja...vi kledde oss ut som nisser, med skjegg, lusekofter og nissehuer, og røde kinn med fregner på :D Husker pappa fortalte en gang at de brukte å gå "juleskåka" eller noe lignende, der de snek seg inn hos naboene og la ris (bjørkeris) eller lignende i senga hos vedkommende, men det blir vel regnet som innbrudd og herverk i våre dager, men det var visst godtatt på 50-tallet.

Finnes det noen andre lignende norske tradisjoner som er i ferd med å forsvinne?

Som sagt først, så har jeg ingenting imot at folk feirer Halloween, og jeg drar på festene når jeg blir invitert og synest det er morsomt, men...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar